Programování jako cizí jazyk | ČJ SE SPECIALIZACÍ POČÍTAČOVÁ LINGVISTIKA

O mikrokurzu

Je jakýmsi zažitým mýtem, že programování je dovednost, kterou si je schopna osvojit jen hrstka lidí. Stejně tak je mnoho lidí přesvědčeno, že patří do domény technických oborů a  (nejen) pro studenty humanitních oborů je jednak zbytečné, a jednak téměř nemožné se jej naučit. Tento kurz si ovšem klade za cíl ukázat, že opak je pravdou – programování je dovednost, kterou si může osvojit každý. Ukážeme si, že programování nejenže není v oblasti humanitních věd zbytečné, ale že  je dokonce prospěšné pro obě strany.

V rámci kurzu se podíváme na problematiku z oblasti počítačové lingvistiky, která je mimo jiné například na pozadí jazykových korpusů. Ukážeme si také, že vzájemná symbióza programování a lingvistiky stojí za mnoha nástroji, které řada z vás používá každý den.

V průběhu kurzu nahlédneme, jak vypadá zdrojový kód, který je podstatou programů. Na konci snad dojdeme i k závěru, že není takový rozdíl mezi jazykem, kterým hovoříme mezi sebou, a tím, kterým mluvíme k počítači.

Co se dozvíte/naučíte?

  • Jak číst zdrojový kód,
  • kdy mohou lingvisté potřebovat programátory,
  • že programování není pouze doménou informatiků,
  • že se programovací jazyky zase tak moc neliší od jazyků přirozených,
  • kdy mohou programátoři potřebovat lingvisty,
  • že napsat program, který vám usnadní práci, nemusí být tak těžké.

Lektor

Holaj_foto

Mgr. Richard Holaj

Richard Holaj působí jako doktorand na Ústavu českého jazyka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Tam nastoupil původně jako student počítačové lingvistiky po absolvování bakalářského studia softwarového inženýrství na FIT ČVUT. Na ÚČJ plánuje také pokračovat ve studiu teoretické lingvistiky. Je rovněž spoluzakladatelem IT firmy zaměřující se na vývoj e-learningových mobilních aplikací, především těch orientovaných na výuku jazyků.

Ve svém výzkumu se zabývá aplikací fonetiky a metod strojového učení na výuku správné české a anglické výslovnosti pro cizince. Touha porozumět tomu, jak funguje lidský jazyk, jej přivedla také k bádání v oblasti teoretické lingvistiky, především nanosyntaxe.

Odmalička jej kromě jazyka fascinoval také vesmír a lidská mysl, proto rád čte, především knihy o psychologii a kosmologii. Za jeden ze svých cílů považuje popularizaci programování a podnikání. Ve volném čase rád diskutuje s přáteli a kreslí syntaktické stromy. Miluje svou partnerku, tvůrčí činnosti, dobrý čaj a britský humor.

Lektorka

Gerzova_foto

Bc. et Bc. Helena Geržová

Helena Geržová vystudovala bakalářský program oboru Český jazyk a literatura. Během studia ji však zaujalo počítačové zpracování přirozeného jazyka, proto se rozhodla přihlásit také na obor Český jazyk se specializací počítačová lingvistika, v jehož navazujícím magisterském studiu pokračuje.

Původně se zaměřovala na historický vývoj češtiny, nyní se však věnuje spíše formální lingvistice, s níž se pojí i téma její diplomové práce, ve které se zabývá automatickým jazykovým korektorem pro češtinu.

Ve volném čase ráda sportuje, zajímá se o historii a umění. Její vášní je klasický zpěv, opera a středověká hudba.

Tutorka

Vacikova_foto

Michala Vacíková

Michala Vacíková je studentkou oboru Český jazyk se specializací počítačová lingvistika. Podílela se na přípravě e-learningového kurzu k předmětu Základy programování pro humanitní obory.

Moderátor

Mgr. Vojtěch Hanák

Vojtěch Hanák je člen divadla ÚDiF – Úžasné divadlo fyziky. Můžete ho také znát díky jeho mnohdy bláznivým fyzikálním pokusům, které s kolegyní Bárou Mikuleckou provádějí v projektu Masarykovy univerzity s názvem Badatelna. Na YouTube mají desítky takovýchto videí – jen se podívejte! Vojta i Bára pomáhali s přípravou scénářů k videím v tomto mikrokurzu.

Co jsou to mikrokurzy?

  • Kurzy specifického formátu, který vznikl na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity.
  • Jde o otevřené kurzy menšího rozsahu (student je zvládne za 1–2 hodiny), založené především na videích.
  • Jejich cílem je vysvětlit podstatu práce odborníka daného oboru a srozumitelnou formou podat vědní téma, jemuž se konkrétní odborník věnuje. Cílem je také prostřednictvím výpovědí studentů přiblížit studium oboru z pohledu studenta.
  • Kurzy jsou tutorované, tj. tvůrce i tutor kurzu jsou studentům k dispozici a reagují na příspěvky studentů ve fórech. Tito odborníci odpovídají na případné dotazy, dodatečně vyjasňují, co bude třeba apod.
  • Studenty kurzy provází tzv. průvodce – student jiného oboru nebo zaměření (tedy laik), jenž téma a obor objevuje spolu se studenty.
  • Kurzy mohou překvapit spojením humanitních věd s nečekaným prostředím (např. vysvětlování lingvistiky pomocí basketbalu) anebo unikátními záběry z míst, kam se běžně lidé jen tak nedostanou (např. průchod vzácnými středověkými dveřmi přímo v Římě).
  • 100 % obsahu je k dispozici bezplatně online.
  • Kurzy nemají stanoveno žádné datum konání. Studenti si je můžou procházet kdykoli a od začátku mají zpřístupněn veškerý obsah.
  • Kurzy nenabízí možnost získat certifikát za jejich absolvování.

Často kladené dotazy

Který prohlížeč potřebuji?

Platforma nejlépe funguje v nejnovější verzi prohlížeče Google Chrome, Firefox, Safari nebo v prohlížeči Internet Explorer 9 a vyšší.

  1. Číslo kurzu

    MK10
  2. Zahájení kurzu

    01. 2. 2018
  3. Časová náročnost

    1–2 hodiny
Enroll